Alla inlägg den 5 augusti 2018

Av mysmammansblogg - 5 augusti 2018 19:24

Tänkte först att jag nog skulle ha en vilodag idag. Vaknade med träning gvärk inte bara i låren utan även i mage och på sidorna av bröstkorgen.
Men sen blev det lite rastlöst här hemma på eftermiddagen. Inget särskilt att göra och sista semesterdagen för sambon. Så jag föreslog helt enkelt att vi kunde dra ut i spåret och springa ett varv tillsammans. Yngsta sonen ville också följa med. Så tre av fem i familjen tog idag en runda i spåret. Härligt! Efter det fortsatte sambon med styrketräningen och jag tänkte vad sjutton kan lika gärna köra lite till jag med.

Dagens träning blev ett varv i spåret och 20 min spinning. (Nu låter det mycket med ett varv i spåret - kan lugna er med att det är ett nedlagt och förkortat elljusspår som inte ens är 2 km långt) Ska mäta upp sträckan i spåret någon gång när jag har med mig telefonen och någon löparapp som kan mäta åt mig.

Av mysmammansblogg - 5 augusti 2018 19:14

Efter att ha avslutat läsningen av min inspirationskälla: Denna gång boken Hjärnstark - kände jag direkt att nu får det vara nog!

Klart jag vill ta del av alla dessa fantastiska fördelar som träningen ger.
Bättre minne, mer stresstålig, hjärntillväxt, bättre koncentration, större kreativitet, bättre psykiskt mående, minskad risk för ångest och depression - det fungerar både förebyggande och behandlande, minskad risk för vällevnadssjukdomar som övervikt och hjärt kärlsjukdomar samt diabetes. Och vet ni vad? Det bästa av allt - det är inget dyrt mirakelpiller jag pratar om - det är vanlig aktivitet och regelbunden motion. På med ett par skor , t-shirt, shorts och en stadig sportbh och du är redo för en löprunda eller promenad.

Så jag bestämde helt enkelt att jag börjar nu på en gång. Kvickt som ögat - innan jag hann ändra mig var jag ombytt och på väg ut i löpspåret i skogen.

En bonus är att sambon snabbt hakade på , inte med löpning men med träning. Även han bytte om och gav sig på ett pass med rodd maskin, spinning och styrketräningen.

Det går ju lättare när vi kan hjälpas åt att komma igång med träningen.

Så dag ett resulterade i ett varv i spåret på en fruktansvärt dålig tid (gick lika mycket som jag joggade). Men jag gjorde det! Jag är igång och det kan bara bli bättre!

Av mysmammansblogg - 5 augusti 2018 18:59

Ok. Nu är det dax igen. Stackars er. Ni får blunda och hålla för öronen. Har börjat mitt nya liv...igen!
Vet inte för vilken gång i ordningen men skam den som ger sig. Den här gången kom inspirationen från boken Hjärnstark av Anders Hansen. Har man läst den finns det absolut inga giltiga ursäkter att inte börja träna REGELBUNDET!
Så nu är jag på det igen. Igår var min första träningsdag. Gissar att den här stackars bloggen kommer att bli min tränings- dagbok. Iallafall I början. För att hjälpa mig hålla motivationen uppe. Brukar ju vara ganska bra på att inleda träningsprojekt men har svårt att komma in i den välbehövliga regelbundenhet. Jag har ju som sagt svårt för att bli " träningsberoende" hur länge jag än håller på. Får se om jag lyckas den här gången.

Presentation

Hej och välkommen till min blogg!
Kul att du är nyfiken och tittar in.
Skriver om familje- och vardagslivet i en småstad.

buzzador

klart.se

Gästbok

Senaste inläggen

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Statistik

Buzzadorblog


Ovido - Quiz & Flashcards