Alla inlägg under februari 2016

Av mysmammansblogg - 19 februari 2016 20:26

Har haft första träffen i vår nystartade bokcirkel. Så trevligt att träffas och prata böcker. Vi var lite ostrukturerade och pratade runt om allt möjligt men mycket bokprat blev det. Vi behöver nog träffas några gånger innan vi hittar vår struktur. Till den här första gången hade jag valt bok och den var helt ok.
Inför nästa gång ska vi läsa en bok som är mer faktabok eller typ dokumentär. Hade aldrig kommit på det bokvalet själv men ska bli så spännande att läsa :) Det är riktigt roligt att få höra vad andra läser för slags böcker. Älskar att läsa :)

Av mysmammansblogg - 19 februari 2016 20:18

Snö har vi fått också. Hoppas det får ligga kvar i veckan så det kan bli lite skidåkning och pulka för barnen.
Lillebrors starka önskemål är pulka och badhuset så något sådant får det nog bli. De stora sönerna sysselsätter sig nog själva, dataspelsmaraton, lite skidåkning och kanske bio står nog högst på listan där.

Själv har jag massor av administration som väntar på jobbet. Räknar med en ledig dag i veckan men de andra dagarna fyller jag lätt! Hoppas på att sambon också kan få till en ledig dag. Kanske samma dag som jag är ledig?

Av mysmammansblogg - 16 februari 2016 19:21

Gah! Vi kämpar och sliter men tusan vad svårt det ska vara med engelska för M. - Så klart det är svårt med ett nytt språk när man fortfarande kämpar för att få till det med modersmålet. Inte konstigt det är svårt att höra ändelser och förstå att det ska uttalas på ett annat sätt än det stavas när man har svårt nog att höra ändelser och språkljud i svenskan. Ibland känns det övermäktigt, för både honom och mig - men det blir ju inte bättre för att man vill ge upp. Det är bara att ta en paus och sen påt igen bara. Göra så gott man kan och fokusera på uttal och i nuläget bortse från stavning. Precis som i svenskan men där har vi kunnat gå steget längre och kämpar även med stavning.

Ibland skulle man behöva några poäng i pedagogik och en grundskollärarutbildning som förälder för att kunna hjälpa sitt barn att knäcka koden och komma förbi dyslexihindren. Pust. Skönt att det är sportlov nästa vecka. Vi behöver en liten paus från att vara tjatmamman om läxor och tjurig son som blir irriterad på läxtraggling. Då får vi fokusera på vanlig läsning istället för läxor. För pausa från läsningen helt går inte - en veckas avbrott i lästräning betyder många steg bakåt - det orkar vi inte ta ifatt.

Av mysmammansblogg - 13 februari 2016 13:10

En sån här dag vill jag vara i fjällen och åka skidor. Riktigt fint skid väder. -1 grad, sol och snö. Får göra det bästa av situationen och gå en promenad och njuta i "vårsolen".

Av mysmammansblogg - 12 februari 2016 20:49

Åh så mycket det finns att lära mer om. Hur ska man hinna med att läsa allt man vill läsa och gå alla utbildningar som lockar? Haft möte på jobbet med inspirerande kollegor. Sen har jag mitt eget lilla specialintresse med motiverande samtal. Läste en artikel och fick ny kraft och energi att jobba vidare med det. Spännande område som måste tränas mer på.

Av mysmammansblogg - 10 februari 2016 04:20

Var på föräldramöte igårkväll. Dålig uppslutning om ett viktigt ämne. Var iallafall en tankeställande kväll som gav inspiration. Kanske inte så mycket verktyg som jag hoppats på men diskussioner om stora frågor. Är egentligen inte jätteförtjust i gruppövningar och diskussioner på föräldramöten men det här var helt ok. Hoppas bara att det förankras väl bland personal och elever. Svårt med förankring hos vårdnadshavare med så dålig uppslutning på mötet...En förälder beskrev hennes sons tidigare skolas inställning: En pall behöver minst tre ben för att stå stadigt om ett är för svagt/kort står den inte stadigt och behöver stöttas. De tre benen liknades vid skola, barnet själv och vårdnadshavare. Alla är viktiga aktörer och behöver samarbeta för bästa resultat.

Av mysmammansblogg - 4 februari 2016 18:38

Alltid bra med utbildning. Finns många "nya" områden jag känner att jag behöver mer kunskap om. Fräscha upp och höra nya rön och olika infallsvinklar. Lär mig nytt varje dag. Det är så lärorikt och stimulerande att byta jobb. Ibland lite väl mycket på en gång bara men det är av erfarenhet man lär sig. På det bara :)
Känner att jag kommer vara ganska slutkörd efter denna arbetsvecka också, precis som förra veckan. Dessutom har jag planer på att ta med mig lillebror till badhuset på eftermiddagen eller kvällen. Vi tänkte åka med kompisen. Behövs nog inte mycket förrän halva familjen har somnat i soffan framför tvn imorgonkväll ;)

Av mysmammansblogg - 4 februari 2016 00:22

Vågade mig på ett skivstångspass idag. Visserligen med väldigt lätta vikter. Gick bra. Känns fortfarande ok i ryggen. Skönt. Verkar ha gått tillbaka för den här gången. Nu gäller det att träna upp ryggmuskulaturen i förebyggande syfte.

Presentation

Hej och välkommen till min blogg!
Kul att du är nyfiken och tittar in.
Skriver om familje- och vardagslivet i en småstad.

buzzador

klart.se

Gästbok

Senaste inläggen

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Statistik

Buzzadorblog


Ovido - Quiz & Flashcards