Alla inlägg under april 2012

Av mysmammansblogg - 27 april 2012 20:11

Har fått hem nya bärselen. ERGObaby original. Har bara hunnit prova magläge ännu men tror att höftläge kommer passa både mig och Liam bättre. Ryggsäcksläge ska också bli spännande! Han sitter gärna på höften när jag fixar hemma men med bärsele blir det så mycket smidigare. Bara han lär sig att inte slänga sig bakåt. I babybjörnen går ryggstödet ända upp över huvudet när han sitter i magläge mot mig och då tycker Liam att han kan slänga sig bakåt när han tycker det är tråkigt. I nya selet har han stöd upp till skuldrorna eller axlarna beroende på hur han sitter. Då är det lite osmidigt att slänga sig bakåt - men det kommer han väl underfund med. Nya bärselen är så mycket stadigare och det känns inte alls tungt att bära med detta som det kan göra efter en stund med babybjörnen. Tyngden fördelas på ett helt annat sätt.


Min rygg har satt tillfälligt stopp för bärseletestandet. Promenerar mig i form men framåt kvällen stelnar ryggen till igen, aj aj. Sjukgymnastkompis C gav rådet om mycket promenerande - har man en låsning i ryggen så kan det då hoppa tillbaka. Här promeneras för fullt! (+ lite Ipren eller/och Alvedon till kvällen) Den här veckan har det blivit två långpromenader till Sandbäcksområdet fram och tillbaka, en och en halvtimmes promenad i Nävertrpsområdet +en massa softpromenad också. Softpromenad = promenad i strosa omkring och njuta av vädret, våren och livet i allmänhet tempo.

Av mysmammansblogg - 26 april 2012 12:26

Tog en promenad ner till Sandbäcksgården för att shoppa barnkläder. Valde mellan bilen och promenad - såg så grått ut på himlen. Insåg sedan att jag inte har någon bil hemma idag. Då blev valet betydlingt enklare. Packade ihop promenadutrustning dvs, vagn, bärsele, fruktpuré, haklapp, sked, extrasked, blöjor, ombyte, telefon, plånbok mm, mm. Man kan tro att man ska flytta med allt packning som ska med ;)  Ringde även in min backup - mamma! Mycket bra att ha med sig ett par extra händer om man ska shoppa barnkläder tillsammans med en inte lika shoppingsugen bebbe...


Är mycket nöjd med shoppingresultatet :) 2 jackor, ett par badbyxor, en antisolbad dräkt, supertuff tröja, tuff solhatt - var ute efter en "gubbkeps" men hittade ingen, jeans, 3 pyamasar varav 2 är kortärmade/kortbenta inför sommaren, 4 långärmade bodysar och 2 kortärmade bodysar. Totalt 16 plagg för den nätta summan 220 kr. Allt i jättefint skick, ja en av pyamasarna är lite blekt i färgen men vad gör det när man bara ska sova i den. Katten Jansson är söt som grå kisse också ;)


Slapp köa så länge också - lillskrutt tröttnade som sagt och efter att ha varit ute med mormor en stund tog hon över min köplats och Liam och jag passade istället på att fika i cafét.

Av mysmammansblogg - 25 april 2012 09:58

Idag är ingen bra dag för Liam. Vaknade med en hel massa eksem igen :( Han blev så ledsen vid morgoninsmörjningen - det svider! Ska iväg och handla mer kortisonsalva! (och prova minst två mjölkfria veckor igen.) Ska köpa hem mjölkfri gröt och välling. Lättare att göra det nu - innan vi introducerat mjölk i matlagningen.

Av mysmammansblogg - 25 april 2012 08:45

Nytt skolförslag är lagt. Morgontidningens rubriker berättar att nya förslaget går ut på att lägga ner 2 grundskolor (Sjöholm och Nävertorp) och istället återöppna Nyhems låg och mellanstadie. Vilken toppenidé!   


Detta förslag hade nyhemsföräldrarna redan när Nyhem var nedläggningshotad då för några år sedan, för att öka integrationen och för att kunna utnyttja lokaler mer effektivt. Tiden var väl inte mogen då, men nu kanske... Antar att det ändå inte kommer att bli så. Sjöholm vinner alltid! De har en så stark föräldraförening. Men nu vågade iallafall bildningsnämnden föreslå en nedläggning av Sjöholm. Bra jobbat! Modigt gjort!


För oss är det helt klart ett attraktivt alternativ. Tänk att slippa knöka in alla Nävertorps  åk 4-5 på Sjöholm och Skogsborg som redan är mer än välfyllda. Att barnen dessutom kommer kunna ha en skola på gång eller cykelavstånd så föräldrar slipper skjutsa fram och tillbaka vore toppen! Vad det än blir i slutänden så kommer det att bli en större förändring, skolorna kommer inte att kunna vara kvar i nuvarande form. Det är bäst att leta så positiva lösningar som möjligt (för barnen).

Av mysmammansblogg - 24 april 2012 11:55

Så passande att det är barnklädförsäljning på torsdag/fredag igen. L behöver förnya sin garderob med nästa storlek på kläder. Dessutom är det alltid roligt att shoppa barnkläder!

Av mysmammansblogg - 24 april 2012 11:47

Hihi, det är så mysigt att följa lillskrutts utveckling. Det går undan när de är så här små. Nu har han hittat ett nytt ljud. Han "pratar" på inandning. Första gången jag hörde det fick jag aningens bråttom ut till filten i hallen - det lät som andningsbesvär av den svårare graden ;) Han kan skrämmas den lilla! Men - det var ju bara lilla jag som kommit på ett nytt ljud, så nu låter det som han kippar efter andan för jämnan här hemma. Knasbus! Har försökt få det på film men så fort jag startar kameran tystnar han förstås.

Av mysmammansblogg - 24 april 2012 11:42

Förslagen om ändringar inom skola/barnomsorg har skapat debatt både här och var. Så bra! Diskussionerna går varma i en facebookgrupp där även politiker är med och svarar så gott de kan. Insändare i lokaltidningen och det pratas hit och dit i föräldragrupper. Känner att jag har lagt ner min kämparanda för tillfället och bara tänker hänga med så gott det går (jag vet, jag kommer inte kunna hålla tyst en längre stund- men för nu iallafall). Det kanske blir något bra av det hela till sist iallafall? Vi får hoppas det - för barnens skull.

Av mysmammansblogg - 21 april 2012 18:02

Fy vad trött jag blir. För bara några år sedan lades lågstadiet ner på "vår" skola. Barnen fördelades på tre? snarare två närliggande skolor. Nu ligger ytterligare ett förslg om att lägga ner mellanstadiet på nuvarande skola. Suck! Varför ska de ge sig på samma barn en gång till? Känner mig mest uppgiven men med en glimt av kämparanda. Har författat och skickat iväg ett brev till bildningsförvaltningen men vet inte hur mycket jag orkar engagera mig den här gången. Att jag inte orkar engagera mig till fullo beror mest på att vi nu har ett alternativ - en friskola öppnar i närheten till hösten. När vi fick info om det lagda förslaget valde jag genast att sätta M i kö dit. Tror egentligen inte att den skolformen är optimal för honom, önskar fortfarande att den kommunala skolans mellanstadie blir kvar, men om... Det är ett bättre alternativ än att han ska ta sig till och från lantskolan själv iallafall.

Presentation

Hej och välkommen till min blogg!
Kul att du är nyfiken och tittar in.
Skriver om familje- och vardagslivet i en småstad.

buzzador

klart.se

Gästbok

Senaste inläggen

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Statistik

Buzzadorblog


Ovido - Quiz & Flashcards