Alla inlägg under december 2012

Av mysmammansblogg - 30 december 2012 14:05

Tänk att det redan är nyårsafton imorgon. Jullovet har gått med en väldig fart. Vi har verkligen haft fullt upp med jul och födelsedagsfirande från dag ett till idag. Det har varit så trevligt - ingen stress utan bara mysigt och roligt. Idag ska vi över till goda vänner på en fika och imorgon blir det nyårsfirande med ännu fler goda vänner! Sen är det en födelsedag till att fira innan jullovet är slut. Det är mamma som fyller på nyårsdagen. Hmmm, jag som hade tänkt hinna med både biobesök och badhusbesök med stora killarna innan jullovet är slut. Hoppas att vi hinner klämma in det också ;)




Av mysmammansblogg - 30 december 2012 13:55

Vilken lycka! Lillpluttas fick kastrullset och "låtsas mat" i julklapp. Gissa om här har lagats mat. Första paketet han öppnade var kastrullsetet och efter det ville han inte öppna fler paket. Hade fullt upp att laga mat... och har det fortfarande. Så kul med lekar som liksom aldrig tar slut. Man kan lämna kastrullen och efter en stund ta upp leken igen och fortsätta med matlagningen ;) En blivande kock kanske? :)


Av mysmammansblogg - 20 december 2012 11:29

Idag är sista skoldagen för storebror. Mellanbror har sista dagen imorgon. Ska bli så skönt att få sovmorgon igen! Att inte ha någon tid att passa på morgonen. En tidig morgon kvar...


Har haft en ledig fm idag. Lillebror sover fortfarande. Blev barnvaktat igår och sov inte så mycket då, tar igen det idag. Väntar snart hem storebror och kanske någon kompis. Mysigt att få lunchsällskap idag. Mitt vanliga lunchsällskap är också trevligt men han har inte så bra bordsskick ännu ;) Brukar bli ganska kladdigt med mycket mat på golvet/kläder och i håret innan måltiden är avklarad.


Gårdagens lunchsällskap var mycket trevligt! Tack för igår alla goa jobbarkompisar!

Av mysmammansblogg - 17 december 2012 12:32

Inte ett helt lätt uppdrag. Faktiskt helt omöjligt om vi inte ska flytta och byta hemkommun. Det finns tre utanför tätorten. Men ingen kvar i tätorten :(

Känner mig så ledsen för det.   Vill verkligen inte ha förskola igen. Så mycket tårar vi (jag och barnen) fällt under deras förskoleperioder. Mellankillen trivdes verkligen inte! Vill inte gå igenom det igen. Vet ju också att mina känslor lyser igenom för barnen så det kommer inte att bli lätt att dölja min sorg/frustration/irritation/ilska och sedan spela glad och positiv inför lilleman. Nej, jag vill inte! Tur att det är lång tid kvar så jag hinner bearbeta lite av mina känslor innan det är dax på riktigt. Hoppas så klart att jag kommer att kunna gilla förskolan. För lillemans skull.


Kanske har vi bara haft otur, kanske kommer vi till en helt underbar förskola där allt bara fungerar så bra. Hoppas Hoppas hoppas det!

Av mysmammansblogg - 17 december 2012 12:14

I lördags firade vi faster som egentligen fyllde i fredags och i går firade vi vår mellankille som nu är hela 9 år! Lillprins bus och jag passade på att fira att det snart är jullov idag på fm när vi ändå är igång. Firade med rester av fruktsallad från gårdagens kalas. Mums! (Även om vissa somliga plockade ut de gröna och bara åt dem - vindruvorna, den andra frukten kom visst på golvet).


Lillprinsen har faktiskt någorlunda hållt sig till sina nya sovtider. Inte helt lätt att hålla på rutiner när det är kalasande hela helgen ;) I lördags somnade han i bilen på väg hem från faster redan kl 16:30. Aningens tidigt, men fick i honom lite välling mer eller mindre sovandes i samband med byte till pyamas när vi kom hem. Såklart så straffade detta sig genom att han sedan vaknade kl 04:30 och tyckte att det var dags att gå upp. Hmm, en inte helt pigg och munter mamma erbjöd honom välling och efter en dryg timmes krypande och busande i sängen somnade han om igen och sov till åtta! Hoppsan igen! Då hade han istället sovit aldeles för mycket! Sov iallafall en kort middagslur på ca 40 min men till kvällen var han föga förvånande inte ett dugg trött. Försökte natta vid 20:30 när jag såg en jäspning men han for runt och busade i sängen fram till strax innen kl 22. Haha, aldrig ska man vara nöjd ;)


Nej jag tror inte det här med tidig nattning är något för oss egentligen. Händer mycket spännande saker på kvällarna och varför ska lillprinsen missa allt detta. Klart han vill vara med han också! Vi tar det lite som det kommer. Vill han somna tidigt så ok då men jag sörjer inte om han är vaken till iallafall kl 21. Lite tråkigt måste jag erkänna att det är att natta skruttis så tidigt på kvällen. Lillprinsen hinner bara träffa pappa en kort stund om kvällarna och man hinner knappt åka och storhandla på kvällarna om han ska hoppa i säng redan kl 19 - nej det går inte. Han kan nog få göra lite som han vill med sovtiderna ytterligare ett tag.

Av mysmammansblogg - 14 december 2012 14:35

Vi håller på och skapa nya rutiner för läggning just nu. Lillskrutt är en kvällsmänniska och efter kvällsvällingen går han igång som en duracellkanin. Han får en otrolig energikick och far runt i hela huset (helst i brorsornas rum). Har funkat helt ok tills nu men, nu känns det vara dax att få till lite bättre kvällsrutiner. Han har nämligen plötsligt börjat vara vaken till 23 istället för 22. Vi vuxna går gärna och lägger oss vid 22 och lite trist om lillplutten inte vill sova då.


Igår började vi med rutinvändningen. Försökte hålla lilleman vaken hela fm. I vanliga fall har han sin sovstund mellan kl 10 och 12. Vi passade på att hälsa på hos en kompis och killarna busade runt och åt en tidig lunch. Vid 11 gick det inte längre. Då fick vi packa ihop oss och bege oss hemåt. Sov 2 timmar och gissa vem som sedan somnade kl 19.30 igårkväll! Efter välling dessutom. Hade visserligen bytt ut fullkornsvällingen mot majsvälling - han blir inte lika speedad av den;)


Idag är planen att de nya sovrutinerna ska hålla i sig. För att hålla lillbus vaken på fm åkte vi till badhuset tillsammans med ett annat busfrö och hans mamma. Killarna plaskade på hej vilt och vi hann servera lite frukt och lunch innan de somnade i bilarna på väg hem. 2 timmars sovstund även idag och hoppas på en trött kille runt 19-20 tiden ikväll. Håller tummarna.

Av mysmammansblogg - 11 december 2012 10:39

Känner mig helt färdig idag. Är nog efterreaktion på mitt lilla tandläkarbesök igår. Inte min favvosyssla. Ska inte få fler hål nu! Aldrig någonsin tack! Fram med flourskölj och tandtråd och allt vad som nu måste göras och lite till! Usch! Tur att vi var på en mysig terminsavslutning på öppna förskolan på fm med luciatåg för minimänniskorna :) Man kan ju bara vara på gott humör när minitomtar, lucior och en pepparkaka (min pepparkaka) struttar runt och leker på öppna förskolan. Låg lite tomteluvor här och var och så söta de är när de helt ohämmat dansar till luciasångerna. Torkar lite snor på mammorna emellanåt också ;) Luciatåget gick in i kyrkan, i början satt alla så fint och tittade på alla tända ljus och mammorna som sjöng. Sedan blev det spring/kryp i benen och altaret och kyrkgångarna skulle utforskas. Sötisar!


Luciafirandet höll mina tankar borta från tandläkarbesöket ända till vi fick stressa vidare för att inte missa mitt inte alls efterlängtade tandläkarbesök. Fick lov att ske på sambons lunch. Lite svårt att få till det med barnvakt annars ;) Ville inte ha lillskutt med eftersom jag vet hur harig jag är och har fullt sjå med att andas och önska att det snart är klart. Eftermiddagen gick i full galopp och då han jag inte reflektera så mycket över onda munnen. Mer än på em/kväll när bedövningen gick ur. Usch igen! Idag är jag aldeles mör i kinden. Dessutom isar det i tanden. Så trist när man får mer besvär efter en lagning än man hade innan. Jag har inte kännt av att jag har hål. Inget ont, inget isande. Nu är den lagad, kinden är öm, tanden isar och jag kan inte sova på vä sida. Blä! Oj så negativt det blev. Nu är det gjort och nu struntar vi i det.


Idag ska vi vara hemma och mysa! Tända ljus, lussebullar och mjölk till mellis för brorsorna och en pulktur till och från skolan för lillebror när det är dax att hämta på skolan.

Av mysmammansblogg - 7 december 2012 11:08

Brukar inte ha bilen hemma. Men den här veckan har jag haft det. Den här veckan har också snön kommit och kylan. Veckan började med att jag skulle vara snäll och skjutsa till skolan när det var -17 och skitväder. Sen har det liksom bara fortsatt... Barnen har vant sig vid lite senare morgnar, ringt efter skjuts, kompisar i jympaskor mm, mm. Men nu är snart alla taxiuppdrag klara för den här veckan.


En sista körning i em när storebror + kompis ska skjutsas till ett lan-kalas. Det innebär mycket packning;  det ska med datorer, skärmar, sovsäckar, väska med övernattningsgrejer och så klart present. Sen tänker den curlande mammataxin ta semester. Nästa vecka blir det promenader till och från skolan igen. Upp lite tidigare på morgnarna igen så man hinner promenera och komma i tid. Cyklarna är nu instuvade i förrådet.


Ha en trevlig helg! Det tänker jag ha,mysa med tända ljus, god glögg och pepparkakor! Det är härligt med vinter och jul!

Presentation

Hej och välkommen till min blogg!
Kul att du är nyfiken och tittar in.
Skriver om familje- och vardagslivet i en småstad.

buzzador

klart.se

Gästbok

Senaste inläggen

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Statistik

Buzzadorblog


Ovido - Quiz & Flashcards