Alla inlägg under oktober 2012

Av mysmammansblogg - 10 oktober 2012 11:04

Igår var lilleman på ettårsbesiktning   .  Det innebär även påfyllning med ettårsvaccinet. Ajaj vad han blev ledsen   - fick som tidigare feber några timmar efteråt   - vilket faktiskt redan släppt av. Men framförallt får han ju SÅ ont i benen. Igårkväll ville han bli buren hela kvällen och inget eller ingen fick komma emot benen (trots att han fått Alvedon mot smärtan) Inatt låg han mycket stilla med benen och även idag är det mycket bärande som gäller. Provade att krypa  något "steg" men gav upp och satte sig igen. Stackars liten, så frustrerande att inte kunna röra sig och nå de leksaker han vill ha. Hoppas på att smärtan släpper av snart. Sover nu men får nog ge en dos smärtlindring   när han vaknat så han kan leka lite igen.

Av mysmammansblogg - 10 oktober 2012 10:53

Äldsta killens klass har börjat spara pengar till en skolresa. De har som mål att komma till Liseberg och övernatta i Gbg 1 natt. De har börjat sälja kakor och godis. Försljning pågår till på fredag så är det någon som är köpsugen och vill fylla på i kakförrådet eller godisförrådet är det bara att tjoa till.  


Vi är ännu så länge nöjda med nya skolan! A börjar komma in i det nya "tänket" - det svåra är ännu så länge att fördela arbetet jämt så man inte får vissa veckor med massor av ett ämne och nästan inget av något annat. Just nu har han och jag "upptäckt" att matten glömts bort lite, vilket betyder att det är full satsning på matte de närmsta två, tre veckorna för sedan är det dax att redovisa (redovisningen sköt han upp en vecka för att hinna med allt) Istället får han en "vilovecka från svenskan där han jobbat på snabbt. Spännande att det funkar - att alla kan  jobba i sin egen takt i basämnena sv, ma, eng och modernt språk.

Av mysmammansblogg - 3 oktober 2012 11:03

Lillbus sover fm. Jag borde sova jag med, är så trött efter senaste nätterna. Lillbus har sovit så oroligt inte bara en natt! Känner mig som en zombie  . Stackars alla mammor (och pappor) som har det så här varje natt. Det räcker med ett par tre för mig för att jag ska bli helt slut! Längtar efter att få sova en hel natt igen!

Har en ny teori varför han sover så illa på natten. Han har ju ändrat rytm och sover nu oftast bara 1 gg/dag. Det betyder att han är ganska trött periodvis under em/kväll. När han är trött vill han inte äta   - han som inte direkt är en storätare i vanliga fall heller. Altså blir han super hungrig på kvällen. Sveper nu med lätthet en flaska välling -vilket han fram till nyligen inte orkat få i sig. En timme efter kvällsvällingen kan han ta ytterligare en skvätt välling - ibland en halv flaska till. Tror det blir lite  för mycket för lilla magen till natten. Magen har väl ingen lust att jobba då- den vill ju sova. Ska försöka få honom att sova en gång till på em (hur det nu ska gå till???) Då kanske han orkar äta ordentligt mellis och även en portion kvällsmat innan kvällsvällingen (tjoho - önsketänkande, jag vet, men jag måste ju testa något) Tar tacksamt mot tips   på hur man får ett barn att sova em som absolut inte själv anser sig vara trött ;) Allt roligt händer ju på em, storebröderna - ibland med kompisar- kommer hem då, sen kommer pappa och det kan han ju inte missa en sekund av! Tycker han själv iallafall.

Just nu föredrar herr L välling, frukt och grönsaker om han själv får välja. Övrig mat är inte särskilt populär, den sorteras ut från tallriken och "ramlar" ner på golvet eller spottas ut om den mot förmodan skulle råka komma in i munnen. Charmtrollet är så tjusig när han äter - är duktig på att äta själv men lika mycket eller mer kommer utanför munnen. Så, då kan ni lista ut vad en stor del av våra dagar består av; MAT - lagning och intag av, TVÄTT - i mängder, STÄDNING - typ damsuger och torkar golv jämt ;)

Var tid har sin tjusning - även om det är mycket husmorsgöra just nu så njuter jag småbarnstiden i fulla drag. Det är ju helt underbart att vara hemmamamma och kunna umgås eller bara finnas där för alla sina barn (även om jag längtar jättemycket efter att få sova en hel natt snart igen) Ska förresten snart på endagsresa till Ullared - då får jag sova - både på resan dit och hem  !

Av mysmammansblogg - 1 oktober 2012 12:17

Så roligt! Har zumbat tre söndagar i rad nu. Nästa gång slås vi ihop med fortsättningsgruppen, haha  Vi nybörjare fick hemläxa :) att träna några bassteg till nästa gång. Mitt problem är att min över och underkropp liksom inte ledar ;) lite stel där i midjetrakten. Eller kan det helt enkelt vara så att jag är totalt utan magmuskler, haha. Skulle tro det. Här har magmusklerna inte tränats på bra många år men nu får de sig en rejäl omgång. Har lite svårt att göra "magdans"stegen ännu så länge. Får väl bjuda på det då! Kan säga att vi har himla kul. Det är både roligt att dansa, härliga rytmer och så skrattar vi en hel massa åt våra stundtals ortoligt osmidiga danssteg! Få se här nu när jag ska "hinna" träna hemläxan. Risk för att det inte blir så mycket träning om jag känner mig själv rätt.

Av mysmammansblogg - 1 oktober 2012 12:07

Vi hade ettårskalas i helgen.   Blev hembakad rulltårts - tårta med grädde och strössel och hembakta chokladrutor + en cheescake. Resten var ica -bakat ;)

Ettåringen var mycket nöjd med rulltårtstårtan men uppskattade nog grädden mest. Blev kladdigt :) förståss och rulltårtebiten åkte ner på golvet när grädden tog slut.


Idag har vi busat järnet på öppna försökolan.   Ska försöka vända tillbaka hans dygnsrytm för inatt var inte rolig. Har varit väldigt bortskämd med sovande nätter hela tiden. Men någon natt ska vara den första och det var i natt! Ungskrutt vakandeuppskattningsvis 1 gg/timme.   Pust och stön vad jag var trött imorse! Att vakna på natten är inte riktigt min grej! Få se om det var någon slags övertrötthetsreaktion efter helgens firande eller om det är någon förkylning eller tänder på g. Det visar sig.



Presentation

Hej och välkommen till min blogg!
Kul att du är nyfiken och tittar in.
Skriver om familje- och vardagslivet i en småstad.

buzzador

klart.se

Gästbok

Senaste inläggen

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Statistik

Buzzadorblog


Ovido - Quiz & Flashcards