Alla inlägg under december 2015

Av mysmammansblogg - 20 december 2015 17:26

Nu är vi igång med julfirandet. Fixade lite krustader och snittar till förmiddagsglöggen. Gick åt som smör i solsken. Roligt att de var omtyckta. Resten av maten hade mamma och pappa fixat. Det blev varmrätt som bestod av grillad kalkon, potatis, sås, grönsallad, brysselkål och gelé. Till efterrätt serverades fruktsallad med grädde. Inte nog med det, därefter serverades eftermiddagsfika med kaffe och lussebullar. Är så mätt och belåten. Så gott med kalkon och så roligt att alla mina barn gillar detta. Alla åt idag! Hör inte till vanligheterna kan jag säga. Två av barnen tog tillockmed om av varmrätten och det mina vänner händer väldigt sällan. Max en handfull gånger per år så dagens julmiddag får med våra ögon mått högsta betyg!

Av mysmammansblogg - 19 december 2015 19:23

Har firat M idag. 12 års kalas för släkten. Två omgångar med gofika på em och nu behövs definitivt ingen kvällsmat. Alla är proppmätta. Kusinbus hela eftermiddagen så jag tror att särskilt den yngsta i barnaskaran somnar skapligt ikväll. De andra två har redan kommit in i jullovsrytm med senare kvällar och morgnar...Men imorgon blir det ändå upp skapligt. Dax för kalkonmiddag och jag ska göra lite tilltugg till förmiddags glöggen :) Nu börjar julfirandet :)

Av mysmammansblogg - 18 december 2015 19:26

Nu är lovet här. Som vi har längtat. De två äldsta har jullov från nu, minstingen har några dagar kvar på förskolan innan han får ledigt. Trötta och utarbetade barn som är välförtjänta av en längre ledighet ;) Det behövs lite vila och påfyllnad av energi nu.

Storebror har en sista termin kvar i grundskolan och första urvalet till gymnasiet görs på höstterminens betyg. Han har kämpat på bra under hösten och har som målsättning att höja ytterligare något betyg till våren. Då behövs lite vila innan det är dax för nya krafttag.

Mellanbror haft också kämpat på bra och behöver lägga in en extra läsväxel. Får se vad vi kan lyckas med under jullovet.

Lillebror längtar till jul, och nyårsafton.. och påsken...och vintern så han kan åka skidor. Har varit lite motigt att gå till dagis sista veckan så det märks att även han är tröttare och behöver lite ledighet med familjen.

Vi vuxna ser förstås också fram emot några lediga dagar tillsammans. Vi behöver dock in och jobba lite emellanåt men det känns helt ok. Vi hoppas på att iallafall få några lugna dagar utan firande av något slag (många födelsedagar och andra släkttillställningar nu) i samband med jullovet.

Lovet inleds med julbord för pappan i familjen. Även storebror inleder med julbord men på scouterna. Jag får myskväll hemma med mina två yngsta.

Av mysmammansblogg - 15 december 2015 20:16

Kom inte undan, var bara att ge sig för tjatet och bygga (köpte färdig sats) pepparkakshus. Gjorde ett tappert försök med fogen, - dvs det smälta sockret som typ alltid brukar brännas vid. Hör och häpna i år blev det riktigt bra, inte bränt och bara en liten brännskada på ett finger. Blev riktigt nöjd och tänkte att nu får vi till ett fint och gott pepparkakshus. Äntligen! Men då var det dax för glasyren. Den som brukar bli bra ... Nu blev den väldigt lös så huset ser ut att ha stått i någon slags glacyrregn. Godiset fäste knappt och åkte rutschkana ner från taket. Grrrr. Pepparkakshus är inget för mig. Men nu är det gjort. Lillfisen är nöjd och jag får låtsas att det ser ok ut. Får hoppas på att det blir rivet och uppätet redan till helgen ;)

Av mysmammansblogg - 14 december 2015 18:38

Man skulle kunna tro att det skulle vara lite lugnt på jobbet nu veckan innan jullovet börjar. Men så är det inte. Full rulle från morgon till eftermiddag. Trots uteblivna besök idag så fylldes dagen med andra besök och möten. Var faktiskt ganska tursamt att det blev två uteblivna besök för hur hade det annars gått ihop sig tro?

Av mysmammansblogg - 13 december 2015 20:11

Började misstänka det efter sommarsemester när han titt som tätt svullnade upp över ögonen när han var på dagis. Alltid lugnt hemma på helgen. Först trodde jag det var korsallergi till björken, att han råkat äta morot som han älskar eller äpple men när fröknarna berättade att det var bättre när han var ute trillade poletten ner. Har ändå gått skapligt under hösten med vissa undantag. Men så har vi ju släkt vänner och bekanta med husdjur och tänker oss inte alltid för - eftersom det hittills gått riktigt bra. Men nu har han reagerat med svullna kliande ögon två gånger inom loppet av en vecka efter besök till vänner, och då har vi bara varit på kortvisit...Nu blir det till att hoppa i badet och byta kläder så hoppas vi det är bättre till imorgon.

Av mysmammansblogg - 12 december 2015 07:34

Lugnt och fridfullt på morgonen. Alla sover gott utom jag. Det är nu jag har min egentid eller ensamtid. Har redan hunnit starta en tvättmaskin och ska snart duka upp en lyxig helgfrukost. Kan läsa tidningen i lugn och ro och bara vara. Har en morgontrött familj på helgen. Lillskrutt kan sova till 08 och de andra ännu längre. Själv har jag svårt att sova längre bara för att det är helg. Har en inbyggd mat-och Sov klocka ;) Ha en trevlig helg alla det ska jag försöka ha.

Av mysmammansblogg - 11 december 2015 14:22

Varit på min och grannskolans luciafirande idag. Oj vilka duktiga ungdomar vi har! En härlig julshow som spred massa glädje. Tur att jag får se min skolas julshow när mina killar inte har något firande för föräldrar. Inte ens lillskrutt får uppträda för oss längre :( Förskolans barn lussar bara för varandra- föräldrar eller syskon är inte välkomna. Trist men så är det.

Presentation

Hej och välkommen till min blogg!
Kul att du är nyfiken och tittar in.
Skriver om familje- och vardagslivet i en småstad.

buzzador

klart.se

Gästbok

Senaste inläggen

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12 13
14 15
16
17
18 19 20
21
22 23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Statistik

Buzzadorblog


Ovido - Quiz & Flashcards